Rowery to bardzo specyficzne maszyny. Jesteśmy w stanie wprawić je w ruch siłą naszych mięśni i jednocześnie transportować na nich samych siebie. W pewnym sensie sami siebie wieziemy siłą naszych mięśni. Jest to oczywiście trochę bardziej skomplikowane, ale najważniejsza jest właśnie zasada samodzielności. Podstawowym mechanizmem napędzającym rower jest mechanizm korbowy. Posiada on oczywiście łańcuch, piasty, przerzutki i to wszystko zmienia sposób, w jaki siły działają na nas i na sam rower, przez co maszyna będzie się inaczej zachowywać w zależności od tego, jakiego osprzętu używamy. Tym niemniej, to właśnie korba jest elementem napędowym i to w stosunku do niej powstaje cała konstrukcja.

Żeby móc odpowiednio z mechanizmu korbowego korzystać, gabaryty osoby jadącej na rowerze muszą być odpowiednio dopasowane do rozmiaru samego roweru. Istnieje tutaj dość duża tolerancja i wiele osób lubi za duże lub za małe rowery, ale postawienie na rozmiar optymalny pozwoli nam na najbardziej efektywną jazdę, czyli taką, która spowoduje najmniej wysiłku i będzie możliwie wygodna.

Dobieranie roweru do wzrostu

Najczęściej po prostu dobiera się rower do wzrostu osoby, która będzie na nim jeździła. Jest to dobre podejście, ale niewystarczające. Związane jest to przede wszystkim z tym, że proporcje naszego ciała mogą się wyraźnie różnić pomiędzy różnymi osobami. Są osoby, które maja długie nogi i stosunkowo krótki, beczkowaty tułów. Są też osoby, które mają krótsze nogi i bardziej wydłużoną górną część ciała. Osoby o obu typach budowy ciała będą miały ten sam wzrost i będzie im pasował teoretycznie ten sam rower, ale może się okazać, że obie będą niezadowolone ze swego wyboru. Do sprawy trzeba podejść trochę bardziej profesjonalnie.

Rowery terenowe (górskie)

W przypadku rowerów MTB często mamy do czynienia z opisem rozmiaru podobnym, jaka w przypadku ubrania, czyli w skali od S do XL. Dla przykładu, rozmiar S będzie odpowiedni dla dzieci o wzroście około 150 centymetrów, a rozmiar L przeznaczony jest dla osób wysokich o wzroście 190 centymetrów. Każda z tych kategorii obejmuje kilka realnych rozmiarów, przez co warto jest mimo wszystko dokładniej się im przyjrzeć. Dla uzyskania optymalnej wielkości należy zmierzyć się w kroku, czyli obliczyć długość nogi licząc od pachwiny do ziemi. Uzyskany wynik mnożymy przez 0,57 i na tej podstawie szukamy rozmiaru ramy wyrażonego w calach. Jeśli mamy 170 centymetrów wzrostu, a nasze wyliczenie zasugeruje nam rower przeznaczony dla osoby o wzroście 180 centymetrów, należy wybrać właśnie rower większy. Mamy po prostu dłuższe nogi niż przeciętna osoba. Dla przypomnienia, 1 cal to 2,54 centymetra.

Rowery szosowe

W przypadku rowerów szosowych raczej nie spotkamy się z prostymi oznaczeniami rozmiaru. Tutaj trzeba od razu przygotować wyliczenie, o którym mowa w powyższym akapicie. Należy jednak użyć innego przelicznika. Rowery szosowe to rowery większe i bardziej rozłożyste, przez co długość nogi od krocza należy przemnożyć przez 0,67. Co więcej ,w przypadku uzyskania wartości ułamkowych, a takie się pojawią, zawsze trzeba stawiać na rozmiar trochę większy, dzięki czemu jazda rowerem szosowym będzie lepiej przekładała naszą siłę na prędkość poruszania się.

Rowery trekkingowe

Rowery miejskie, czyli tak zwane rowery trekkingowe, nie różnią się pod względem zasad doboru od innych rowerów. W ich przypadku stosujemy przelicznik 0,63. I to w zasadzie wszystko.

rower i zieleń

Rowery dziecięce

Z rowerami dziecięcymi bywa większy problem, ponieważ dzieci szybko rosną. Trzeba się kierować zasadą, by zsiadające z roweru dziecko swobodnie dotykało piętami podłoża. Nie należy kupować roweru za dużego, do którego dziecko „dorośnie”, ponieważ taki rower może być dla dziecka niebezpieczny, a do tego jazda nim będzie męcząca, przez co maluch może się do niej zupełnie zniechęcić.